Monday, February 2, 2009

Mencari CINTA

Assalamualaikum..pembuka bicara..
kalau sentuh bab cinta mesti semua buka mata..bagi yang sedang mencari cinta telitilah penulisan ini agar dapat memberi panduan untuk semua..


Orang yang berkata jujur memperoleh 3 hal iaitu:
1)kepercayaan
2)cinta
3)rasa hormat
-saidina Ali Abi Talib-


Daripada Ibnu Majah daripada Abu Hurairah katanya Rasulullah saw bersabda,maksudnya: "seseorang wanita dinikahi kerana 4 perkara.
1)Hartanya
2)Kecantikannya
3)Keturunannya
4)Agamanya
kahwinilah dengan wanita yang baik penghayatan agamanya semoga engkau akan dapat ketenteraman."(riwayat Bukhari,Muslim,Abu Daud, Nasai)
I

bagi mereka yang putus cinta bersama manusia jangan risau kerana ianya hanya dedebu yang kita sentiasa menangkapnya namun tidak akan peroleh. Allah ingin memberi kita ruang dan kesempatan untuk memperoleh cinta yang lebih lumayan.. CINTA ALLAH DAN RASUL.

berkata mengenai cinta Rasul ni teringat saya pada suatu cerita pada masa Rasulullah ingin bertemu Allah swt.

detik-detik Rasulullah mengahadapi sakaratul maut..

pada pagi itu walaupun langit mulai menguning dan burung enggan mengepakkan sayapnya Rasulullah saw dengan suara terbatasnya memberi khutbah. "wahai umatku kita semua ada dalam kekuasaan Allah dan cinta-Nya. maka taatilah dan bertakwalah kepada-Nya. ku wariskan 2 perkara kepada kalian: Al-Quran dan sunnahku. barangsiapa mencintai sunnahku beerti dia mencintai aku dan kelak orang yang mencintai aku akan masuk syurga bersamaku." khutbah singkat itu diakhiri dengan pandangan mata Rasulullah saw yang tenang menatap sahabatnya satu persatu.

para sahabat datang mengunjungi Rasulullah dan ketika itulah Izrail ingin melakukan tugasnya. sebelum itu Jibril dipanggil Rasulullah saw:

"Jibril, jelaskan apa hakku nanti dihadapan Allah?" tanya Rasulullah dengan suara yang lemah."pintu-pintu langit terbuka para malaikat telah menanti rohmu. semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu," kata Jibril.tapi ternyata tidak membuat Rasulullah saw lega matanya penuh kecemasan.khabarkan aku bagaimana nasib umatku kelak,tanya baginda.

"jangan kuwatir Rasulullah, aku pernah mendengar Allah berfirman padaku: "Ku haramkan syurga bagi sesiapa kecuali umat Muhammad telah berada dalamnya."


sebentar kemudian terdengar Rasulullah memekik kerana sakit yang tak tertahan. "Ya Allah dasyat sungguh maut ini."Ya Allah dasyat sungguh maut ini,timpakan saja padaku jangan pada umatku." badan Rasulullah mulai dingin kaki dan dadanya mulai tidak bergerak lagi. bibirnya bergerak seakan hendak membisikkan sesuatu ,Ali segera mendekatkan telinganya "uushiikum bis shalati wa maa malakat aimanakum".-peliharalah solat dan peliharalah orang lemah antaramu."di luar pintu sahabat saling berpelukan dan Fatimah menutup wajahnya dan Ali kembali mendekatkan telinya ke bibir Rasulullah "ummati,ummati,ummati". dan berakhirlah riwayat hidup manusia yang memberi sinaran..


sayangnya Rasulullah pada umatnya. ADAKAH CINTA KITA PADA NABI SEHEBAT CINTA RASULULLAH PADA KITA????

akan disambung lagi..
ikuti pula kisah kehebatan cinta.

1 comment: